Lindø Værftets bebudede lukning har i de seneste dage sendt dønninger ind over landet. Ikke nok med at den økonomiske krise raser. Nu forlader ogsÃ¥ et industriklenodie markedet, og markerer en periodes endeligt: Lindø er det sidste store skibsværft herhjemme, og nÃ¥r det ikke er mere, er den danske tid som skibsbyggernation kraftigt pÃ¥ vej mod enden. Der bygges stadig pÃ¥ mindre værfter, jovist, men skibsbygningen pÃ¥ Lindø er i verdensklasse bÃ¥de størrelsesmæssigt og kvalitetsmæssigt. Second to none, som det hedder hos A. P. Møller – Mærsk.
Lindøs lukning er imidlertid ikke alene et spørgsmål om skibsbyggeri eller ej. Det er i langt højere grad et led i en bevægelse, der har været i gang længe: Bevægelsen fra varer til viden, fra industri til innovation. For de mange tusinde mennesker, der arbejder hos Lindø eller blandt underleverandørerne må oplevelsen være katastrofal. Lukningen har markante økonomiske konsekvenser og ikke mindst psykologiske: For mange medarbejdere er værftet ikke blot en virksomhed og en indtægtskilde, men i høj grad en identitetsskaber. Og hvem er man, hvis man ikke længere er ansat hos Lindø? Hvem er man som by, hvis man ikke længere lægger grund til Lindø? Hvem er man som nation, hvis man ikke længere bygger skibe?
Hvad vi skal leve af…
Jeg mener, at de to største udfordringer ved Lindøs lukning er netop disse: Den psykologiske dimension og den økonomiske. Den økonomiske handler om, hvad vi skal leve af, hvis vi ikke skal leve af at bygge skibe. Den psykologiske handler om, hvorfor vi skal leve. Ikke hvad vi skal leve af, men hvad vi skal leve for.
Hvis vi først ser på den økonomiske dimension, så kan jeg kun komme i tanke om ét scenarie, der er værre end at lukke Lindø: At lade være med at lukke det! På kort sigt er det klart, at det er hårdt både for privat- og nationaløkonomien. Men at tro, at vi som nation på lang sigt skal leve af at tage konkurrencen op med fx asiatiske skibsværfter, der teknologisk er mindst på vores niveau (og i mange sammenhænge over) og samtidigt har et lønniveau, som er langt under det danske, er absolut ikke ønskværdigt. Fra et økonomisk perspektiv er udfordringen at finde områder, hvor vi som nation har markante konkurrencefordele i forhold til andre nationer. En gang var skibsbyggeri et sådant område, men globaliseringen og den teknologiske udvikling i øvrigt sætter nye standarder, som vi skal øve os i at navigere i.
…og hvad vi skal leve for
På den ene side står spørgsmål hvad vi skal leve af. Det er det økonomiske spørgsmål. På den anden side står et spørgsmål, der er psykologisk eller eksistentielt, om man vil. Spørgsmålet om, hvad vi skal leve for. På den ene side kan det lyde banalt, men det er et spørgsmål, som jeg mener bliver overset i de fleste sammenhænge, og som er ganske essentielt: Politikere, innovatorer, tænketanke, forskere og andet godtfolk kan fortælle så meget de (vi) vil om videnssamfund, vidensøkonomi, vidensarbejde, om alle fortræffelighederne ved innovation og om, at industrisamfundet er både outdated og urentabelt. Hvis man som menneske, som organisation og som nation har sin selvbevidsthed og identitet forankret i, at det er det, man laver, så hjælper positive budskaber om forandringens vinde ikke ret meget.
Dét er den store udfordring, nÃ¥r virksomheder som Lindø lukker. Og det er en udfordring, der ikke kun er lokal, men sÃ¥ afgjort national. Den politiske debat om Lindø bevæger sig lige nu ad to spor: Der er de, der drømmer om et nyt industrieventyr pÃ¥ mammut-grunden i Munkebo. Og der er de, der ser det som et paradigmes slutningen – eller rettere: Som et nyt paradigmes begyndelse. Og for denne gruppe lyder spørgsmÃ¥lene: Hvordan bliver Lindø-grunden til en platform for oplevelsesøkonom? Et kraftcenter for forskning? En kulturel spydspids? Et højteknologisk laboratorium?
Lindøværftet spiller en helt central rolle i bevægelsen fra industrisamfund til videns- og innovationssamfund. Ikke på grund af Lindøs betydning lokalt, men fordi Lindø igennem tiden har været et nationalt pejlemærke, og et symbol for en af landets stolteste virksomheder. Bevægelsen fra værfts- til vidensbygning er en bevægelse i både tid, rum, holdning og identitet, og Lindøs udvikling bliver et interessant pejlemærke for Danmarks udvikling i de kommende år: Vælger man i traditionens og identitetens navn at holde en stolt industritradition i hævd, eller er vores nationalidentitet som vidensnation ved at blive så forankret, at man tør satse stort og se Lindøs lukning ikke som en trussel eller en katastrofe, men som en af de største muligheder i nyere dansk erhvervshistorie?