Archive for september, 2009

Rum og succes

Posted by on sep 10 2009 | Links og litteratur, Rum og strategisk indretning

Erhvervsbladet bragte for nogle dage siden en artikel under overskriften Indret kontoret og få succes. Artiklen er en del af bladets serie Vækstmaskinen, og dermed er avisen blandt de få, der i krisetid har sat fokus på de fysiske rammers betydning. Sammenhængen er næppe helt så enkel, at et godt kontor i sig selv skaber succes. Men de fysiske rammer, som virksomheder befinder sig i, er en blandt en række parametre, der er med i værktøjskassen, når der skal skabes gode organisationer og virksomheder i vækst.

Det bemærkelsesværdige er, hvor få organisaioner, der udnytter det store potentiale, som findes i deres rum. Og her er udfordringen ikke, om væggen nu skal males grøn eller blå, eller om skrivebordet skal placeres i det ene eller det andet hjørne. Det store potentiale ligger i at lade rummet afspejle virksomhedens strategi.

Rummet er det, der skaber en ramme omkring virksomhedens arbejdspraksis. Rummet er med til at signalere virksomhedens værdier. Det er med til at definere, hvad virksomheden forstår ved rigtigt og forkert arbejde. Rummet fortæller en historie og rummet påvirker adfærd. Og ledelse og strategi handler, når alt kommer til alt, om at påvirke adfærd.

Derfor bør overvejelserne om kontoret ikke blot handle om æstetik, men bør derimod løftes op på et strategisk niveau. Ikke fordi det i sig selv er nogen mirakelkur, men fordi rummet er ét blandt en række af de parametre, som udgør en organisation.

Læs hele Erhvervsbladets artikel her.

Kommentarer lukket til Rum og succes for now