Jeg må have sovet i timen. Eller ikke hørt efter. I hvert fald har jeg opdaget et ord, som jeg da måske burde have stødt på før. I dagens morgenavis kom det til mine øjne for første gang: Innovationspsykolog. Fint, ikke? Men hvad laver sådan en fisk så, og hvorfor lige dét ord?
Ja, efter lidt hurtig research ser det ud til, at der kun findes et enkelt eksemplar af slagsen. Men jeg vil tro, at der er flere pÃ¥ vej. Og mens hÃ¥befulde cand. psych.’er er igang med at ændre titlen pÃ¥ visitkortet, sÃ¥ tillad mig at filosofere lidt over sÃ¥vel titel som indhold:
– For jeg kan lige sÃ¥ godt indrømme det: Jeg er tilhænger af innovation. Derfor tror jeg sÃ¥mænd ogsÃ¥, at en innovationspsykolog kan vise sig at være en ganske nyttig opfindelse – omend det stÃ¥r lidt uklart for mig hvad en innovationspsykolog mon kan, som ikke ogsÃ¥ kunne være rummet af en organisations- eller erhvervspsykolog. Eller for den sags skyld sÃ¥ mange andre psykologer.
Og det fører mig sÃ¥ hen til min pointe – og min i tiden mest behagelige yndlingsaversion: Den løjerlige brug af ordet innovation. Kan du huske sen-80’erne? Garantien for succes dengang var, at ethvert firma med respekt for sig selv satte forstavelsen “Dan-” foran firmanavnet og sÃ¥ i øvrigt sprøjtemalede logo, brevpapir og skilte (det var før det hed corporate identity) rødt og hvidt. Det er klart for nationalistisk og provinsielt i dag, og derfor ser det ud til, at succesrecepten nu ligger i ordet: Innovation.
Alting skal have innovation som fornavn, uanset hvor innovativt det så er. Og jeg skal ikke holde mig for god selv, men skynde mig at feje for egen dør, idet jeg går til bekendelse og indrømmer, at jeg interesserer mig uforskammet meget for innovationsrum.
Problemet er bare, om alt det, vi kalder innovation, nu også er det? Og hvad er problemet i det, kunne man spørge? Ret simpelt: At hvis vi kalder alting for innovation, så er der risiko for, at vi ganske enkelt aldrig får anstrængt os tilstrækkeligt til at nå de egentlig nyskabelser.
Innovation hænger sammen med radikal nytænkning og forandring. Og det kan i sagens natur ikke skabes hver eneste dag. Forudsætningen for radikal nytænkning er spandevis af vanetænkning. Vi fungerer i mønstre, tænker i skemaer, organiserer os i strukturer eller netværk. Hvad enten vi vil det eller ej, så følger de fleste af vore tanker og handlinger nogle ret standardiserede principper. Og det skal vi egentlig ikke være så kede af, for det er samtidigt det, der gør, at vi kan navigere og føle bare en lille grad af tryghed i en verden under forandring.
Vejen til en bedre verden er innovation – det tror jeg faktisk pÃ¥. Men at kalde det innovativt, nÃ¥r en bil pludselig leveres med vinterdæk som standardudstyr, eller nÃ¥r der puttes et ekstra krydderi i en smøreost, eller nÃ¥r min computers lÃ¥g pludselig er farvet grønt i stedet for grÃ¥t, det er ganske enkelt noget vrøvl. Innovation er mere. Og det er vi nødt til at minde hinanden om for at nÃ¥ de egentlig innovative løsninger.
Kunst og innovation har en del til fælles: Skabelsesprocessen er tit udefinérbar. Og produktet ditto. Hvis vi ud fra en formel med 4 eller 6 punkter kunne sige hvad, der var innovativt og hvad, der ikke var, sÃ¥ var livet mÃ¥ske lettere. Men det kan vi ikke – lige sÃ¥ lidt som vi kan afgøre, hvad der er kunst eller ej.
Innovation er en diskussion. Med sig selv. Med udviklere. Med markedet. Med verden. Og innovation kræver i høj grad, at vi alle påtager os rollen som drengen i Kejserens nye klæder: Engang imellem er innovation nøgen og tom. Og det er vi nødt til at fastholde og sige højt. Ikke for at fornærmere nogen. Men for at sikre, at vi fortsat evner at skenle mellem videreudvikling og radikal nyskabelse.
– Og gad vide om det er det, innovationspsykologien kunne hjælpe med? At hjælpe os med at sondre mellem de egentlige innovative nyskabelser og forandringer – mens vi fortsat glæder os over løbende udvikling?