Mening, rammer og rum
Jeg forfølger tråden fra sidst om, hvad ledelse er. For jeg arbejder i øjeblikket med begrebet ledelsesforståelse som en pendant til begrebet arbejdsforståelse, som handler om, hvad vi oplever som rigtigt arbejde.
I en bunke, som består af bøger, jeg allerede burde have læst, fangede jeg forleden følgende fine sentens:
Ledelse er at skabe mening, rammer og rum, der gør det muligt for den enkelte medarbejder at udnytte sin viden og erfaring samt at udfolde sit potentiale og sin kreativitet på en måde, der både bringer virksomheden i retning af en tydelig vision og giver den enkelte medarbejder livskvalitet.
SÃ¥dan skriver d’herrer Hildebrandt & Brandi i den bog, der kort og godt hedder Ledelse (i serien Kort til viden udgivet pÃ¥ Børsens Forlag). Mening, rammer og rum er for mig at se nogle helt centralt parametre i ledelse i videnssamfundet. Vi stÃ¥r i øjeblikket med et ben i flere lejre: Mange lever fortsat efter industrisamfundets normer og rutiner, men flere og flere bevæger sig i retning af videnssamfundet. Det er et ukendt land, det er diffust, det er grænseløst. Det er spændende – og mÃ¥ske samtidigt skræmmende. Derfor er mening, rammer og rum et godt sted at starte.
Jeg tillægger ordene disse betydninger:
Mening handler både om rationale og om eksistens. Vi taler om, at noget giver mening, når det er logisk og rationelt. Men vi føler også, at noget giver mening, når hjertet rammes, og vi får svar på livet store hvorfor. Mening er en del af vores eksistensberettigelse. Når vi føler, at vores liv giver mening, oplever vi, at vores eksistens er berettiget.
Rammer forstÃ¥r jeg som de processer og strukturer, som vi lægger omkring indholdet. Rammer kan være begrænsende og de kan være frisættende. Som vi kender det fra billeder, kan en god ramme fremhæve indholdet, og en dÃ¥rlig forstyrre oplevelsen. At skabe rammer handler om at kende indholdet – men i nogen grad at holde sig væk fra det. Rammen skal styrke indholdet, men ikke fjerne fokus. Rammer skal gøre det lettere at fokuser pÃ¥ indholdet.
Rum er bÃ¥de et psykologisk begreb og en helt konkret fysisk virkelighed. At skabe rum handler bÃ¥de om at give plads til hinanden – og samtidigt om at forme de fysiske omgivelser, sÃ¥ de understøtter det, der sker i rummet. Rum er det fysiske udtryk for vores mÃ¥de at tænke og være pÃ¥. Rummet afspejler en del af vores identitet; en del af vores mening. Rummet pÃ¥virker vores handlinger – vores gang i rummet formes af rummets indretning.
NÃ¥r ledelsen skal skabe mening, rammer og rum er det en refleksiv proces, der bÃ¥de tager højde for det enkelte menneske, for samfundets udvikling og for virksomhedens vision og mÃ¥l. Det er en kompliceret opgave, som ikke bliver lettere – men som til gengæld bliver stadigt vigtigere.