Nørderi eller vidensdeling…
Jeg tilbringer denne uge i Ã…rhus, hvor jeg deltager i metodekursus om kvalitative forskningsmetoder, primært interviews. Kurset i sig selv er berigende. Det er en god opfriskning af den kvalitative metode, og det er mindst lige sÃ¥ berigende at møde en stor gruppe andre PhD-studerende. Faglighederne er forskellige, emnerne endnu mere – men fælles er, at vi stort set alle er forholdvis tidligt i vores PhD-forløb, og derfor i stort omfang har samme udfordringer og opgaver.
Så vi nørder! Diskuterer poststrukturalisme, fænomenologi og diskursanalyser. Overvejer sandhedsforståelser i kvalitative metoder. Og diskuterer kritistik realisme og socialkonstruktionisme. Lixtallet bliver større og større, sætningskonstruktionerne mere og mere snørklede. Vi holder konkurrence i at kunne bruge flest ord på at sige ingenting! Men vi fastholder, at vi bliver klogere af det. Kort sagt: Vi nørder! Eller skal vi brugere pænere ord: Vi praktiserer vidensdeling!