Vidensvirksomhed. Vidensmedarbejder. Videnssamfund. Vi er vilde med viden! Viden er et plusord. Viden er magt. Det ligger lidt implicit i ordet, at viden er fremtiden – viden er det, vi stræber efter. Fra industrisamfund til videnssamfund. Vi vælger viden!
Jeg er selv havnet i samme fælde. I mit PhD-projekt beskæftiger jeg mig med strategisk indretning i vidensvirksomheder. Og som udgangspunkt har jeg intuitivt anvendt den mest traditionelle definition på vidensvirksomheder: Nogen, der beskæftiger sig med viden og information snarere end med fysiske produkter.
Men jeg er stødt pÃ¥ et problem: Jeg er kommet en smule i tvivl om, hvor grænsen gÃ¥r imellem vidensvirksomheder – og sÃ¥ alt andet! Og jeg fÃ¥r nok ikke Nobelprisen for opdagelsen, men jeg vil alligevel pÃ¥stÃ¥, at vi ikke kan tale om et enten-eller, men i de fleste tilfælde et bÃ¥de-og.
Er en fabrik en vidensvirksomhed? Nej, som udgangspunkt ikke. Men og sÃ¥ igen – det kommer an pÃ¥, hvad den laver. Fra mit kontor har jeg udsigt til virksomheden overfor; et traditionelt stÃ¥llager. Vidensvirksomhed? Næppe. Og dog: De har en hÃ¥ndfuld akademikere ansat – ikke pÃ¥ lageret, naturligvis, men i administration, salg og marketing.
Min bank, er det en vidensvirksomhed? Ja. Og nej. Ja fordi de beskæftiger sig med viden og information. Nej, fordi banker har eksisteret længere end begrebet vidensvirksomhed. Min advokat? Min revisor? Mit supermarked? Fortsæt selv…
En af de første ledelsestænkere, der for alvor så vigtigheden af viden, var Peter Drucker, som beskriver det således:
The most important, and indeed the truly unique, contribution of management in the 20th century was the 50-fold increase in the productivity of the manual worker in manufacturing.The most important contribution management needs to make in the 21st century is to increase the productivity of knowledge work and the knowledge worker.
– Det er med det udgangspunkt at min foreløbige konklusion er, at viden mest af alt er et plusord! Et plusord fordi det er noget vi vægter positivt. Men i lige sÃ¥ høj et plusord, fordi det tit og ofte er et tillæg og en tilknytning til bestÃ¥ende produkter og markeder. Det er fÃ¥ virksomheder, der er rendyrkede vidensvirksomheder. Langt de fleste har rod i industrisamfundet – men er blevet tillagt en vidensmæssig dimension, som gør, at det er vanskeligt at forstÃ¥ dem som enten vidensvirksomhed eller industrivirksomhed. Men som et spændende mix midt imellem. Kan man have vidensarbejdere i en industrivirksomhed? Selvfølgelig. Og ogsÃ¥ omvendt.
– Det store problem er sÃ¥, hvordan man finder en bare nogenlunde konsistent definition pÃ¥, hvad en vidensvirksomhed i grunden er. Wikipedia foreslÃ¥r, at vidensvirksomheder er en virksomhed, der i stigende omfang beskæftiger sig med behandling af viden frem for behandling af fysiske produkter, og at medarbejdere i vidensvirksomhed er vidensarbejdere. Juristen, økonomen og cand. mag.’en i produktionsvirksomhedens administration er sÃ¥ledes ikke vidensarbejdere? Og advokatfirmaets fastansatte rengøringspersonale er dermed vidensarbejdere alene pÃ¥ grund af det juridiske ansættelsesforhold? Nej vel…
Min pointe er, at vores traditionelle definition på, hvad der er en vidensvirksomhed og hvad der ikke er, ganske enkelt ikke er holdbare. Viden har spredt sig som ringe i vandet, og det er formentlig snarere graden af, hvor meget viden betyder for virksomhedens samlede liv, der afgør, om der er tale om en vidensvirksomhed eller ej. Enten-eller-definitionen ser i hvert fald ud til ikke at passe særligt godt på virkeligheden længere.